مين هنا معانا عايزه تعرف اسرار لتطويل شعرها

8/19/2017

كتير من البنات عايزين شعر طويل وكثيف ولامع ، ولكن معظمهم انتقلوا بعيدا عن العلاجات الطبيعية للعلاجات الكيميائية بحثا عن نتيجة فورية مرضية.

تعالو نشوف مع بعضينا كده

كتير من البنات عايزين شعر طويل وكثيف ولامع ،
ولكن معظمهم انتقلوا بعيدا عن العلاجات الطبيعية للعلاجات الكيميائية بحثا عن نتيجة فورية مرضية.
 النتائج الفورية مش حل مناسب لشعر صحي وناعم طول الوقت هى فترة مؤقتة وبعد مرور بعض الوقت ستتسبب في مشاكل كارثية للشعر.
 ومع ذلك، هناك بعض العلاجات المنزلية الرخيصة من شأنها أن تساعدكى في زيادة طول شعرك بفعاليه وسرعة كبيرة. واحسن حاجة كمان ان جزء من المكونات دى موجود فى مطبخك .
كفاية كده كلام كتير انا عايز اعرف المفيد طب يالا بينا :

العلاجات المنزلية مدهشة هتساعدك في تطويل وتكثيف شعرك اللى بتحلمى بيه :

1- قناع البيض
مواهب البيض تعمل بشكل كويس جدا لتطويل وتكثيف الشعر،  وبيحتوي على مستويات عالية من البروتينات والزنك والكبريت والحديد والفوسفور واليود، ودا بيساعد وبيجعل القناع أكثر من المدهش لشعرك. بكل بساطة ضيفى بياض بيضتين على شعرك، واتركيها لمدة 15 دقيقة. واوعى تنسى تكرري القناع دا بشكل منتظم لتحصلى على شعر لامع ومتألق.

2- عصير البصل
عصير البصل هو واحد من أفضل وأقدم العلاجات لتطويل وتكثيف الشعر. فهو يحتوي على الكبريت الذي يساعد في تعزيز نمو الشعر. استخرجي عصير البصل أو الكراث الاحمر، وضعيه على شعرك لمدة 15 دقيقة، وبعدها قومي اشطفيه مع شامبو معتدل.

3- العسل والبيض وزيت الزيتون
ضيفى ملعقة من العسل وزيت الزيتون إلى بياض بيضة في وعاء، واخلطى المكونات كويس لحد ما تبقى على شكل عجينة ، ضعى الخليط على شعرك، واتركيه لمدة 20 دقيقة ، بعد كده اشطفيه بالماء البارد والشامبو. واواعى تنسى برده انك تكررى كل الكلام دا بانتظام وبعديها هتعرفى الفرق قبل وبعد .

4- عصير البطاطس
لو انتى بتعانى من حاجة اسمها  "داء الثعلبة" (ودى يا ستى هي حالة من ترقق الشعر) فالوصفه دى هي الأمثل ليكى. ببساطة قومي بإستخراج عصير البطاطس وحطيه على فروة رأسك، واتركيه لمدة 15-20 دقيقة، بعد كده اغسليه.
5- الحلبة
عنصر فعال لزيادة طول وكثافة شعرك ، ضعي بذور الحلبة ليلة كاملة في الماء، بعد كده  قومي بطحنها في اليوم التالى لحد ما تبقى على شكل عجينة. ضيفى عليها ملعقتين من الحليب العادي أو حليب جوز الهند، وطبّقيها كقناع على شعرك لمدة 45 دقيقة على الأقل، من ثم اغسليه. القناع دا هيعزز نمو وسماكة شعرك وهيخليه ناعم زى الحرير.
6- حليب جوز الهند
لو انتى عايزه فروع لشعرك صحية وخالية من الأضرار، هتعملى يا ستى الاتى  هتدلكى شعرك بحليب جوز الهند على فروة رأسك وسيبيه على شعرك ليلة كاملة، واغسليه بالماء البارد في اليوم التالي.

7- الشاي الأخضر
دا بقا يعتبر مصدر طبيعي للمواد المضادة للتأكسد واللى بتساعد في علاج تساقط الشعر. ضيفى الشاي الأخضر الدافئ في جميع أنحاء فروة رأسك، بعد كده اشطفيه بالماء البارد في صباح اليوم التالي.

8- زهرة الكركديه
تقدرى تعتبريها زهرة العناية بالشعر بتساعد في علاج  القشرة ، وايضا تكثيف وتطويل الشعر. هتعملى عجينة من زهرة الكركديه مع زيت جوز الهند أو زيت السمسم، وحطيها على فروع شعرك وأتركيها لبعض الوقت، بعد كده اشطفيها كويس.

9- الثوم
 
زيت الثوم معروف مش محتاج نتكلم عليه في علاج تقصف وتسريع نمو الشعر. اغلي بضع من فصوص الثوم في زيت الزيتون وزيت جوز الهند، ودلكي المزيج كويس على جذور شعرك هيساهم في تحفيز الدورة الدموية لفروة رأسك وهيساعد في تطويل وتكثيف شعرك.

10- الزيوت

تعتبر أفضل ترياق لو انتى عايزه شعر صحي وجميل، و أفضل الزيوت لتطويل وتكثيف الشعر هي زيت جوز الهند، والخردل، روزماري، الجوجوبا، العنب،الخروع، الزيتون ، وكلهم كويسين لعناية شعرك .

11- الموز 
يعتبر الموز مرطب كويس لشعرك وذلك لاحتوائه على البوتاسيوم، وفيتامين A، E، C.  هتحطى موزة مهروسة على شعرك لبعض الوقت، بعد كده اشطفيها.

12- البرتقال

بيعتبر فعال جدا في علاج مشاكل القشرة وفروة الرأس الدهنية. اخلطى كمية متساوية من عصير البرتقال وهريس التفاح، وحطيها على شعرك هتلاقى شعرط أطول واكثر كثافة في خلال أسبوع .

0 Comments

اظهر تعليقات : جوجل بلس او تعليقات بلوجر