بشرتك حساسة وبتعانى كل يوم دلوقتى هتلاقى الحل

8/21/2017

كتير بنلاقى النساء الذين لديهم البشرة الحساسة يعانون من مشكلات كثيرة ، انهم يتأثرن أكثر من غيرهن من صاحبات البشرات المختلفة الاخرىبالعوامل البيئية ، البشرة الحساسة سريعة التهيج بعض الأعراض مثل : الانتفاخ والحكة واحمرار الجلد وذلك بسبب تعرضك المباشر لأشعة الشمس ، او بسبب غسل
البشرة بالماء البارد جدا اوالساخن جدا ، او تأثير الرياح فالبشرة الحساسة تمتاز بأنمسامها أضيق من غيرها ، وتعتبر البشرة الحساسة أكثر نوع من انواع البشرة يصعب العناية بها وذلك لخصوصيتها .

 يالا بينا نتكلم بشكل اكبر عن موضوعنا وهو البشرة الحساسة
ايه هى البشرة الحساسة :
كتير من البنات بنلاحظهم يستخدموا مصطلح البشرة الحساسة دون المعرفة الكاملة بمعناها ، لمجرد الإصابة بطفح جلدي أو بثوران عقب استخدام منتج ما يعتقدون بأنهم لديهم البشرة الحساسة . هنا فى هذه المقالة سنوضح لك عدة اشياء لتتأكدى ان نوع بشرتك هو البشرة الحساسة .
فى الاول قبل تعريفنا للبشرة الحساسة فى عدة نقاط عايزين نكون متفقين عليها :
1- خلينا متفقين ان صعب اننا نوصل لتعريف موحد لبشرتك الحساسة طيب فيه سبب نعم وذلك لأن لا يوجد تعريف بدقة فى طب الامراض الجلدية للبشرة الحساسة .
2- خلينا متفقين ان الغالبية العظمى من النساء معندهمش نوع البشرة الحساسة ، ولكن من كثرة التعرض لتهيج البشرة وعوامل حارجية من الممكن ان تتحول للنوع الحساس .
3- خلينا متفقين ان فى كتير من النساء بتفتكر انها بتعانى من بشرة حساسة وبتبدأ في انها تدور على علاج لبشرتها الحساسة على اعتقادها انها عندها هذا النوع من البشرة ، وبتستمر البشرة في التهيج و الإجهاد طيب ليه دا انا كده كنت بعالجها ، لا حضرتك انتى معالجتهاش لان فى الاصل لا تمتلكى بشرة حساسة ، لان من الممكن أن يكون تهيج بشرتك حدث رد فعل نتيجة

ü     استخدامك مستحضر تجميل سيئ .
ü     أو تعرضك لظروف قاسية مثل أشعة الشمس المباشرة .
ü     الرطوبة أو مياه البحر المالحة مع أشعة الشمس ، وغيرها من الظروف التي تجهد البشرة .

علشان كده لازم تكونى على معرفة كاملة بنوع بشرتك ولازم تفهمى مفهوم بشرتك كويس وامتى فعلا تقدرى تقولى انك عندك بشرة حساسة ، طيب دلوقتى هتقولى انتوا كده هتتعبونى واقعد اشوف انا بشرتى ايه لازم لان لو فهمتى صح مشكلتك هتعالجيها صح وغير كده هتسهل عليكى تعاملك مع بشرتك وازاى تحافظى عليها وتختارى منتجات مناسبة لبشرتك من غير ما تبقى محتاره .

طيب بعد كل الكلام اللى فات تعالوا نعرف البشرة الحساسة بشكل عام
البشرة الحساسة
هى البشرة التى تكون سهلة التهيج وسريعة الانزعاج مع ظهور الطفح الجلدي والبقع على الجلد، وايضاً مع الشعور بالحكة والاحمرار والألم .
ازاى تعرفى ان بشرتك حساسة
 اطباء الجلد وجدوا صعوبة بالغة في تشخيص البشرة الحساسة أو حتى علاجها ، ولكن مع ذلك فى اشياء معينة بتدل على انك عندك بشرة حساسة ، وذلك لتميز البشرة الحساسة بمجموعة من السمات .

ü     فى الغالب الذين يظهر عندهم هذا النوع من البشرة يكون لهم مسام ضيقة وطبقة جلد رقيقة بشكل نسبي .

ü     الرغبة في الحكة ، واكتر سبب شائع للحكة هو جفاف الجلد والطقس البارد وغسل البشرة المفرط باستخدام الماء الساخن ،وعلشان تتجنبى جفاف البشرة يجب ترطيبها باستمرار .

ü     لو بشرتك تميل للاحمرار والتهيج بسهولة سواء عند تعرضك لظروف طقس قاسية او استخدامك منظف البشرة و بتتأثر بسهولة بتعرضك لعوامل خارجية يظهر الطفح الجلدى مثل التعرض للرياح الشديدة او الشمس او التغير المفاجئ فى درجة الحرارة .

ü     تقشر بشرتك : تتكون القشور على بشرتك ودا بسبب ان بشرتك الحساسة بتلاقى صعوبة فى انها تحافظ وتنظم الرطوبة ،ولهذا السبب تتكون القشور بصورة مستمرة .

ü     رد فعل عنيف ببشرتك وتهيج عند استخدامك منتجات العناية بالبشرة ومستحضرات التجميل التي من الممكن أن تتسبب في حروق لبشرتك ودا بسبب ان حاجز الجلد رقيق عند من لديهم حساسية الجلد ، علشان كده خلطات العطور والمكونات النشطة لمستحضرات التجميل من الممكن أنها تخترق الجلد بسهولة جدا ، ودا هيسببلك تهيج بشرتك .

ü     وجود أوردة رقيقة خاصة في منطقة الأنف والخدين .
ü     تشعر البشرة بالوخز والحكة بعد استخدام مُستحضر مُنشط لبشرة الوجه
ü     ظهور حب الشباب والبثور.
ü     حساسية من مستحضرات التجميل (بشرتك يحدث لها تهيج من مستحضرات التجميل بأنواعها وفى الغالب بيكون العطر هو السبب الأكثر شهرة في تهيج بشرتك الحساسة طيب ودا ليه لانه بيحتوى على الكحول ، طيب الحل فى الحالة دى فقط انك تبتعدى عن المنتجات التى بتحتوى على الكحول .
ü     من الممكن أن تظهر على الوجه و الشفتين و اليدين و الجسم وفروة الرأس  ومن الممكن ايضاً تكون ناتجة عن تغير جسدي.

نصيحة :  لو انتى بتعانى من حساسية البشرة المفرطة بدرجة كبيرة فننصحك بتلقي استشارة طبية حيث يمكن لطبيب الأمراض الجلدية تقديم العلاجات المناسبة للسيطرة على هذه الحالة .
عند معرفتك بأن لديك بشرة حساسة مقارنة بالاخرين فان الخطوة التالية هي معرفة كيف تعتنى بها وتتعاملى معها لمعرفة ذلك اكملى الجزء الثانى من مقالنا
ستجدنوه ايضا فى موقعنا

0 Comments

اظهر تعليقات : جوجل بلس او تعليقات بلوجر