تعبتى من كتر البحث دلوقتى تعرفى على نوع بشرتك

8/21/2017

 تعبتى من كتر البحث دلوقتى حددى نوع بشرتك مع موضوع كامل ومبسط وهتقدرى تعرفى نوع بشرتك 


البشرة...والمرأة

البشرة السليمة والصحية تحلم بها كل امرأة  ، ولكن تعدد أنواع البشرة بيعطى الامر صعوبة على المرأة  في كيفية التعامل والعناية ببشرتها ، كثيرا من الرجال او النساء يجدون نفسهم محتارين فيما يخص نوع
بشرتهم ، وتكثر حيرتهم عند شراء أحد مستحضرات التجميل أو مستحضرات العناية ببشرتهم ، لا يعرفوا أي نوع من هذه المستحضرات يلائم بشرتهم ، لذلك نقدم لكم هذا المقال الذي سيعرفكم على نوع بشرتكم مع معلومات كاملة فى مقالات مفصلة عن كل بشرة ازاى تهتمى بيها وتعالجيها ازاى . تابعينا فى جميع المقالات الكاملة لتعرفى كيف تهتمى ببشرتك . 

( تعالو نعرف ونفهم ايه هى انواع بشرتنا )
انواع البشرة

1-    البشرة العادية
2-    البشرة الدهنية
3-    البشرة الجافة
4-    البشرة الحساسة
5-    البشرة المختلطة ( البشرة المركبة )
ازاى تقدرى تحددى نوع بشرتك
1-    البشرة العادية
 لو بشرتك خالية من حب الشباب والرؤوس السوداء والالتهابات وكمان متوزانة لانها غير لامعة ، اعرفى أن بشرتك من النوع العادي . وبتعتبر اكثر أنواع البشرة نضارة .
وتظهر البشرة العادية كثيرا في سن الشباب المتمتع بالصحة الجيدة والتغذية السليمة والذين يمارسون الرياضة. وبشرتك العادية مش محتاجة إلى العناية المكثفة مثل باقى الانواع ، وبيرجع ذلك الى كونها صحية بذاتها . فكل ما تحتاجيه لبشرتك هو القليل من العناية اليومية لتحافظى عليها . ولكن مش معنى كده اننا نهمل بشرتنا ومنعتنيش بيها لان لو تركناها ربما تتحول الى بشرة جافة وتظهر تجاعيد علشان كده لازم تغسلى وجهك بالماء ثلاث مرات في اليوم مع استخدام غسول لوجهك .
مميزات البشرة العادية :  بشرة متوازنه ونعومة ملمسها وخالية من الحبوب والبقع . 

2-    البشرة الدهنية
 لو بشرتك ناعمة ودائمة اللمعان وذلك نتيجة الافرازات الدهنية الزائدة عن المعدل الطبيعي للغدد الدهنية بالجسم ، مما تكون معرضة بشكل كبير لظهور الحبوب والرؤوس السوداء، فتأكدى أن بشرتك من النوع الدهني .
والبشرة الدهنية لا تصاب بالتجاعيد إلا في سن متقدم . ولكن لاحظى ان نوع بشرتك لازم عناية كاملة وكبيرة شوية وتكونى مستمرة ، طيب ليه التجاعيد مش بتظهر الا فى سن متقدم وذلك بسبب اتساع المسام بيعمل على تراخي الجلد مما يؤدى الى طراوتها وليونتها علشان كده التجاعيد مش بتظهر الا فى وقت متأخر من العمر .

3-    البشرة الجافة
 تكون الطبقة الخارجية من البشرة الجافة رقيقة ذات مسام صغيرة جدا، ويظهر في هذه البشرة مجموعة من الخطوط والتشققات، وتتأثر هذه البشرة بالشمس والهواء وعوامل الوراثة بشكل كبير تتعرض للتشقق والتقشر، كما أن البشرة الجافة أكثر عرضة من غيرها للتحسس والاحمرار وخاصة في فصل الشتاء، وذلك بسبب قلة إفرازات الغدد الدهنية. تحتاج البشرة الجافة إلى عناية دقيقة لأنها الأكثر حساسية بين كل أنواع البشرات .

4-    البشرة الحساسة
 لو بشرتك حساسة ، هتحاولى تعرفى ايه هى الاسباب علشان تقدرى تتفادى نوع البشرة الحساسة . من الممكن ان يكون عندك حساسية في الجلد لمجموعة لاسباب مختلفة ، البشرة الحساسة من الممكن ان تسبب الاحمرار، الحرقة ، الحكة ، والجفاف .
لو انتى من اصحاب هذا النوع من البشرة هتلاقى مقال اخر كامل عن البشرة الحساسة وازاى تهتمى بيها .  
مميزات البشرة الحساسة: ظهور العروق صافية من الجلد وسرعان ما تتحول إلى حمراء وتظهر بها بقع ودا عند التعرض لمستحضرات تجميل كثيرة ومحتوية على مواد كيميائية وسيئة الصنع .
5-    البشرة المختلطة ( البشرة المركبة ) : لو كان عندك مناطق دهنية كالأنف والذقن والجبهة ، ومناطق أخرى من بشرتك جافة كالخدين ، وتعتبر باقي بشرة وجهك جافة اذاً فأنتى من اصحاب البشرة المختلطة أو ما تعرف بالبشرة المركبة .
بمعنى اخر مبسط البشرة المختلطة : هي التي تجمع بين صفات البشرة الدهنية و البشرة الجافة .
لو عايزه تعرفى ازاى تهتمى ببشرتك اى كانت نوعها هتلاقى فى موقعنا مقالات متكاملة عن كل بشرة وازاى تهتمى بيها .

( تابعونا على موقعنا)

حياتى 5 نجوم


( ونتمنى استفادتكم من موضوعاتنا )

0 Comments

اظهر تعليقات : جوجل بلس او تعليقات بلوجر