وصفات طبيعية للعناية ببشرتك الدهنية

8/20/2017
يالا بينا نكمل معاكوا الجزء الثانى زى ما وعدناكم . 

وصفات لعلاج البشرة الدهنية ( الجزء الثانى ) ( وصفات طبيعية للعناية ببشرتك الدهنية ) وتغلبى على مشاكلهاعصير الليمون


يعتبر مصدر كويس لحمض الستريك والذى بيعمل كمادة قابضة .  بالاضافة الى انه مطهر تساعد في التخلص من تصبغ البشرة وتستعيدى توازن درجة الحموضة في الجلد.

ü     هتخلطى ملعقة من عصير الليمون الطازج مع ملعقة من الماء المقطر . وهتوزعى الخليط على وجهك بقطعة قطن ، وسيبيه على وجهك لمدة 10 دقائق ، بعد كده اغسليه بالماء الدافئ.

تحذير : عصير الليمون ممكن أن يجفف بشرتك، لشان كده لازم تحطى مرطب خالي من الزيت بعد كده .
            استخدمى هذا الماسك مرة واحدة يومياً.
ü     هتخلطى ملعقة كبيرة من عصير الليمون ونصف ملعقة من العسل وملعقة من الحليب . وهتحطى الخليط على وجهك واتركيه لمدة 10 إلى 15 دقيقة قبل غسله بالماء البارد . استخدمى الوصفة دى مرة واحدة يومياً ، وهذا العلاج نتائجه الايجابية خلال أسبوع.

 بياض البيض

ü     بياض بيضة واحدة ووزعيها على وجهك، وهتسيبيها لحد ما تجف بعد كده اغسليه بالماء الدافئ وتكررى مرتين في الأسبوع.


 الطماطم

يعتبر لها فعالية كبيرة جدا فى العنياية ببشرتك وذدا بسبب تأثيرها المبرد والقابض في نفس الوقت. الطماطم تتتميز بوجود محتوى عالي من فيتامين  ودا مفيد جدا ً لبشرتك المتعرضة لحب الشباب، طيب انتظرى فى ميزة تانية ، الأحماض الموجودة بالطماطم لها خواص طبيعية في امتصاص الدهون ودا هيساعدك لتتخلصى من زيوت البشرة الزائدة .

ü     احضرى طماطم واقطعي ثمرة طماطم الى نصفين، وزعى على وجهك بنصفي الثمرة واتركي العصير على وجهك لمدة 15 دقيقة على الأقل . اغسلى وجهك بالماء البارد، اوعى تنسى تحطى كريم مرطب بعد ما تخلصى عمله .


 التفاح

بيعمل كمقشر و مطهر ، وكمان هو مهدئ لالتهابات البشرة وكل دا بيديله فرصة انه يكون من أفضل المواد للعناية ببشرتك الدهنية .

ü     افركى نصف تفاحة ووزعيها على وجهك، بعد كده اغسلى وجهك بالماء الفاتر بعد 15 دقيقة.
ü     اخلطى  1 ملعقة من التفاح المبشور مع زبادي وعصير ليمون  لحد ما تيتكون معاكى عجينة ناعمة. بتوزعى الخليط على وجهك ويغسل بالماء البارد بعد 15 دقيقة .

 الخيار

يعتبر من الاشياء الهامة جداً فى العناية ببشرتك الدهنية وذلك لانه يعمل كقابض، ومهدئ وملطف لبشرتك . وكمان اللى بيدى الخيار مكانة كبيرة زى كده هوه ايضا احتوائه على كميات كبيرة من الفيتامينات وE، والمغنيسيوم، والبوتاسيوم، وكل دا رائع لبشرتك الدهنية .

ü     هتخلطى ونصف ملعقة صغيرة من عصير الليمون ونصف ملعقة صغيرة من عصير الخيار .  هتوزعى الخليط على بشرتك ، سيبيها لحد ما نجف بعد كده اغسلى وجهك بالماء الدافئ.
ü      استخدمى العلاج دا بصورة يومية علشان تخففى النمش وتتفادى حروق الشمس.

 العسل

يساعدك العسل في الحد من لمعان بشرتك الدهنية . وكمان بيساعد في انه يعالج مسام بشرتك الواسعة ، وكمان بيعمل على منع التجاعيد . العسل  مفيد جدا وخصائصه كبيره ايضا زى انه بيعمل مرطب ويغذي الجلد ويرطبه من غير زيادة لمعان بشرتك .والعسل يعتبر مطهر طبيعى مفيد للغاية للحد من حب الشباب الذي تتعرض له بشرتك الدهنية .

ü     هتحطى طبقة رقيقة من العسل على وجهك وسيبيها لمدة 15 دقيقة. اغسلى وجهك كويس جدا ً وهتكرريه مرتين يومياً .
ü     او تقدرى تمزجى كمية صغيرة من اللوز المطحون مع العسل . ودلكي بشرتك بالخليط ودا هيساع فى ازالة خلايا الجلد الميت والزيوت الزائدة لبشرتك ، بعد كده هتمسحى وجهك بقطعة قماش دافئ ودا هيفيدك أنه هيفتحلك المسام .
ü     تكررى الخلطة دى مرة واحدة في الأسبوع.


 البرتقال

يعتبر البرتقال من أهمّ عناصر لبشرتك ، وذلك لانه يحتوى على فيتامين C بكمية كبيرة ، دا غير كده انه يعمل كمبيض  لتفتيح لون البشرة . شرب عصير البرتقال بصورة منتظمة بيساهم في تحسين النسيج العام لبشرتك وبيجعلها أكثر ليونة .
ü     احضرى ملعقتان من عصير البرتقال بالاضافة الى كمية قليلة من الكركم المُجفّف ، اخلطيهم مع بعض وبعد كده حطيهم على وجهك و رقبتك قبل ما تنامى وممكن تطبيقيه على ايديك وبتغسليه بعد  20 - 30 دقيقةً .
ü     كررى الخلطة دى يومياً .

 الخل
ضعى قطعة من القطن في الخل وطبّقيها على وجهك قبل ما تنامى وسيبيها لمدة 5 - 10 دقائق، بعد كده اغسلى وجهك بالماء البارد .

ü     ملاحظة : فى حالة استخدامك هذه العلاجات ، لازم تتأكدى من عدم وجود أى جروح مفتوحة في الجلد ؛ وذلك لان الطبيعة الحمضية للّيمونمن الممكن ان تسبب لكى الم في الجروح المفتوحة ،
ü    ملاحظة : عصير الليمون لا يناسب البشرة الحساسة .

(تابعونا فى مواضيع اخرى

( نتمنى استفادتكم من موضوعاتنا شاركونا تعليقاتكم )

0 Comments

اظهر تعليقات : جوجل بلس او تعليقات بلوجر